No More Boring Learning

264. Zes lessen van meestertrainer Remco Claassen

Brain Bakery Jeanne Bakker JP Hoogstrate Season 7 Episode 264

Use Left/Right to seek, Home/End to jump to start or end. Hold shift to jump forward or backward.

0:00 | 58:14

Remco Claassen staat ruim dertig jaar voor de grootste en moeilijkste zalen van Nederland. In deze aflevering praat Jeanne met hem over wat zijn aanpak zo anders maakt dan de gemiddelde training. De rode draad: het verschil zit niet in wat je weet, maar in hoe je het binnenbrengt. Een gesprek over vorm boven content, de deurknoptest, de neurowetenschap van beklijven en waarom zelfkennis je geloofwaardiger maakt.

Zes lessen uit deze aflevering

  • Vorm gaat boven content: je deelnemers kennen de inhoud al, het verschil zit in hoe het binnenkomt
  • Ontwerp vanuit de deurknop: begin bij wat de deelnemer aan het eind moet voelen en zeggen
  • Maak NAL's, geen datadumps: koppel emotie aan inhoud zodat het beklijft 
  • Deel nooit het podium met iets dat meer licht geeft dan jij 
  • Blijf nieuwsgierig en jat eerlijk: zoek de besten en doe ze na, met bronvermelding 
  • Maak het je eigen via zelfkennis: geleefde ervaring maakt je verhalen geloofwaardig

Over de gast
Remco Claassen is trainer, spreker en auteur, bekend van onder meer Verbaal Meesterschap. Hij geeft ruim dertig jaar trainingen op het gebied van leiderschap en persoonlijke ontwikkeling, waaronder een intensief meerdaags programma, en staat voor grote zalen in binnen- en buitenland.

Over de podcast
No More Boring Learning is de podcast van Brain Bakery voor L&D'ers, trainers, opleiders en docenten die hun leeractiviteiten krachtiger willen maken. Meer weten? Kijk op brainbakery.com.

Lees hier het blog over deze podcast:
https://www.brainbakery.com/brainsnacks/zes-lessen-van-meestertrainer-remco-claassen


Support the show

Wij praten veel, maar luisteren nóg liever. Heb je een vraag, opmerking of briljant idee? Klik en spreek een berichtje voor ons in via Speakpipe!

Mee lezen? Kijk op https://www.brainbakery.com/brainsnack/no-more-boring-learning 

SPEAKER_00

Welkom bij een nieuwe boek voor jouw missie No More Boring Learning. Dit is de Brain Breaking Me podcast. Wat lekker dat je luistert. En ik ben hier niet alleen. Je verwacht misschien Jan-Peter, maar het is Rappapa.

SPEAKER_04

Wat een feest.

SPEAKER_00

Welkom Remco. Wat heerlijk dat je er bent. Wij kwamen elkaar tegen achter de schermen bij denkproducties. En daar begroete jij mij heel erg leuk, want jij bleek de podcast te luisteren.

SPEAKER_04

Ik was al fan.

SPEAKER_00

En ik dacht, wacht even, ik ben hier de fangirl. En nu zitten we hier samen in de podcast om waarde te krijgen. Voor LD'ers, voor trainers, voor iedereen die iets doet met het leren van andere docenten. Iedereen is welkom. En we gaan proberen zoveel mogelijk waarde voor jullie te creëren. Want mijn god, wat heb jij een status opgebouwd, een waarde toegevoegd aan Nederland. Niet alleen in taal met al je prachtige woorden, waar ik ontzettend jeloze op ben, maar daar mag ik straks pas naar vragen. En het quispelen. Het quispelen betekent nooit meer hetzelfde. Het is echt heel goed. Ik ga even beginnen met de eerste vraag. Jij doet dit al honderd jaar, jij staat voor de grootste groepen, jij hebt een programma uitgedacht van drieënhalve dag dat iedereen zou moeten volgen. Ik heb al je boeken verslonden. Heel veel mensen hebben je boeken verslonden. Hoe blijf jij nou nog scherp? Hoe zorg jij nou nog dat je wakker bent, dat je brein aan is en dat je niet jezelf gaat herhalen? Hoe doe je dat?

SPEAKER_04

Allereerst veel te veel lof worden. Ik was al rood van de zon gisteren. Dit blijft, kijk, als je zo lang in de business zit vanuit passie en je hoort dit soort dingen, het kriepelt. Dankjewel. We hebben een intens gemeenschappelijke passie om het best uit mensen te halen. Dus ja, wat bij mij blijft, is het nieuwsgierig blijven. Ik bedoel, ik was 60 dit jaar, ik ben rond mijn 21ste denk ik, aangegaan op het vakgebied. Collega bij BSO, voor fuck zeker, ik ben XCT'er, die kwam met je ongekende vermogens van Tony Robbins. En ik had nog nooit iets gedaan in de psychologie of sociologie of de populaire groeihoek. En dat vond ik zo ontzettend leuk. Ik denk, hey, de mens, daar kun je ook op studeren. Ik bedoel, ik heb informatica gestudeerd, omdat ik gewoon niets anders wist. Wist natuurlijk, aan de handelen waren de enige soort van oké, vakken. Met vijf en een halfje en zesjes. Ik bedoel, ik ben uiteindelijk afgestudeerd, koem fraude. Dat wil nog allemaal zeggen. Dus ik ben op een IT, ik ben technisch ingenieur voor een basis, dus HTS. Dat kwam dus helemaal niet voor in het curriculum. Wie ben je zelf? En hoe praat je met anderen. Je komt straks in een team en je hebt een baas boven je. Ineens ging het over: jezelf wordt zijn en met mensen dealen. En dat heeft iets geopend, iets aangezet wat ja, nog steeds heerst. Nu hebben we die podcast. Ik heb van mijn auto een soort rijdende trainingscentrum gemaakt, non stop. Of humor, ik vind het. Ik had ook heel veel van stand-ups. En voor de rest, ik ben fan van jou. No more boring learning is ik zit non-stop mee te schreeuwen. Je hebt wat elke aflevering wel één of twee hysterische momenten waar je volledig uit je pentjes schiet. Zit ik mee in de auto op het stuur te slaan. Yes! Dus ik weet niet, het heeft dus niet echt een moede om te blijven zoeken naar nieuwe boeken. Nieuwe mensen die indruk maken op anderen. Dus dat grote diefs zijn en daar ook nog heel erg geen lastig, zwaar geweten door hebben, want ik deel het. Dat is zo'n natuur en niet ooit begonnen van ik moet indruk maken in zalen en het is trouwens niet altijd grote zaal. Ik ben ook gewoon nog trainer.

SPEAKER_00

Dat was ook al inderdaad achter de schermen bij denkproductie, zeiden wij tegen elkaar. Er staan hier als twee trainers tussen de sprekers.

SPEAKER_04

Ja, allemaal sprekers kanden. En wij zijn het grootste deel. Ik ben het grootste deel van het jaar bezig met training. Dus lez is erbij gekomen, wat leuk is, want het is een heel natuurlijk salesorgaan. Dus als mensen je leuk vinden in zo'n afvals Leusden, krijg je daarna weer inschrijvingen voor je erin. Dus dat is een perfecte manier om volkwispelend naar de zin te hebben. Ik heb jou zienpunken. Ik was jou naprogramma, of mijn voorprogramma bij GLD. Ik noem het nog steeds GLD Jona Berger.

SPEAKER_00

Ik was wel bang dat omdat ik na hem stond, als eerste, hij wordt ingevlogen en daar komt de onbekende Jane bakker.

SPEAKER_04

Nee, dat heb ik goed gedaan. Ik heb de slechtste optreden aan mijn leven gedaan daar. 7,2. Daar heb ik nog nooit meegemaakt. Dus ik ben ook op audientie gevraagd weer bij Hans Jansen. We moeten weer aan de. kort is niks voor mij. Je krijgt een fucking twintig minuten. Daar heb ik al 25 van gemaakt, omdat ik de tijd weer niet zag. Dus wij zijn trainers. Meerdaagse. Heb je ook een meerdaagse programma?

SPEAKER_00

Ja, ik heb een twaalfdaagse opleidingskundige getrainde trainer.

SPEAKER_04

Oké, maar dat is niet achter elkaar. Nee, zeker niet.

SPEAKER_00

Nee, want wat jij doet met je drieënhalfdaagse, en ik denk dat veel luisteraars daarvan dromen. Dat je mensen hoeveel uur achter elkaar?

SPEAKER_04

Ja, dat is wel een dingetje, bijna 40 uur. Dus dinsdagavond starten we. En dan ben je eigenlijk van de planeet tot vrijdag een uur of zeven. Je mag een paar keer eten en je mag wat slapen, maar voor de rest is het Tony Robbins style. Dat houdt dus ook die drive. Want de wereld verandert. De mensen veranderen in de zaal. Dus er is een andere noodzaak om scherp te blijven op content, omdat er allemaal slimme mensen zijn. Ik heb het geluk gehad of de PEC, ik weet niet hoe je dat moet noemen, dat ik van de 32 jaar denk ik 25 jaar HBO Plus heb getraind. Dus het weet allemaal beter. I've zien het al, I've done het al. Nou, je kent het egoprofiel wat er in de zaal kan verschijnen. Dus de content moet staan, rotsvast, anders halen ze je binnenste buiten. Dus ik kan ook niet doorstuderen, omdat er nieuwe grootheden komen. En als ik daar niks van af weet, dan vind ik het dun.

SPEAKER_00

Ja, heel goed. Maar dat betekent eigenlijk dat je zegt, ik ben van nature super nieuwsgierig. Eigenlijk sinds ik tijdens mijn studie techniek ontdekte, er bestaan ook human beings en die. Hoe werkt dat? En doordat je traint en traint op niveau, moet je bijblijven. Maar ik denk dat er ook zat trainers zijn die hun vak herhalen. En die ergens weer wat vandaan jatten. En dan geen bronvermelding doen en dan blijven herhalen. Dus dat zou je ook kunnen doen.

SPEAKER_04

Nou, ik weet niet precies hoe ik moet antwoorden, want dat jatten doe ik eigenlijk alleen maar. Het staat zelfs op je website. Dat is denk ik ook wat het bij de Hemelpoort rechtvaardig. Van, ik vertel non-stop van wie ik het heb. Dus dan kunnen ze ook altijd checken waar ik het vandaan heb. Je verschilt je dan ook uit andere achter andere autoriteiten, wat weer fijn is. Ik heb zoveel enthousiasme in het vergaren van kennis dat ik geen tijd heb of neem voor zelfonderzoek. Dat is wat ik enorm respecteer aan binnenbroeder Ben Tegelaar, die zelfonderzoeken. En die komt dus met fantastische nieuwe dingen ook, dus extra palaties op bestaande kennis. Want hij is ook iemand een verzamelaar. En bij ND is één groot verzamelbak. Maar hij gaat weer verder. Ik heb mijn pijlen gericht op dat wat er nu bekend is en goed is, zo diep mogelijk bij mensen naar binnen te werken. Dus de content is een soort benzine die ik nodig heb om de auto te laten rijden. Maar de koers die ik vaar is maximaal beïnvloeden van mensen ja dat ze het niet snappen in mijn aanwezigheid. Dat is de oldschool didactiek, dat je het uitgelegd krijgt, maar dat je iets gaan doen laat of nooit naar vergeten. Dus dat je binnenkruipt in de vezels van mensen. Dat is mijn passie.

SPEAKER_00

Daar zoekt iedereen je ook op en daar word je ook erg voor geroemd. En ik vraag me dan ook af: hoe vaak zitten er dan ook onderwijzers en leerkrachten en mensen van de Pabo in je zaal? Want stel dat je nou les had gekregen als kind van jou, een week lang. Dan had je gevoeld hoe aan je kunt gaan, hoe diep je kunt gaan, hoe de dieptegang van de zelfinzichten die je kunt krijgen, je moet echt de meest aantrekkelijke spreker voor hen zijn.

SPEAKER_04

Het is min of meer begonnen toen Hans Jansen, onze vriend bij Denkproducties, vroeg van hey, die drie en een halfdaagse, die draaide ik toen onder andere bij Focus Conferences van Hans Groen. En daar kregen wij redelijk sectarische referenties van. Het is het moeilijkste publiek, ze hebben het allemaal al gehad, allemaal hoog opgeleid. En die kwamen met een life changing program. Nou, dat voelt als waarde is gevoelig mannetje, heel prettig. Maar wat doet die Hroen, die zet het op die fucking folder. Dus te eerst volden mensen zitten daar te wachten op de woensdag. Waar is mijn life change? Wanneer komt die? Want ik voel nog niks. Dus dat is naaste compliment een vreselijk gegeven. Maar toen had ik zoiets van oké, de methodes die ik heb gehad, dus niet alleen de content, maar ook de spelvormen, die doen dus iets met mensen. Toen zei Hans Jansen, kan je dat ook leren? Nou, ik denk ja, want ik heb het ook mezelf eigen gemaakt. En toen is eigenlijk verbaalmeesterschap als training ontstaan, dat was nog voor het boek. En toen heb ik ook, en dat is het verontrussende, dus een beetje langer aanlopen als antwoord op jouw vraag, maar toen heb ik bij al die zalen consequent gevraagd. Je hebt minstens 60, 70 leraren gehad, zoals je nu hier zit in de zaal, dus basisschool, voorschitter, onderwijs, wat even je hebt gedeerd.

SPEAKER_00

Dat iedereen die luistert ook denkt, ja, als ik het allemaal een beetje optel, kom ik op 70.

SPEAKER_04

plus trainers en bij elkaar. Hoeveel van die 70 docenten zou je privé geld voor over hebben om ze nog een keer te mogen aanhoren? Dus geld wat in een potje klaar ligt voor de vakantie, ga je besteden aan zo'n persoon. Nou, ik heb dat denk ik 15 jaar gedaan. Duizenden mensen. En we komen niet boven de drie. Dat vind ik zo'n ontzettend zorgwekkend fenomeen. Zij moeten die jeugd klaarmaken voor hun leven in een maatschappij. En als dan niemand jou zodanig aanzet dat je er ook iets mee gaat doen laten om mee vergeten. Dat is nogal een dingetje. Ik had Smaardais in de zaal een keer. Dat was volgens mij het Spand een Bussem. Die zei: mijn lijst voor leraren waar ik niet voor zou remmen, is langer. Dat is een ding wat je niet wil horen. Rechrikkelijk, ik herken het ook aan mijn eigen leven. Ik heb pas weer wat dozen weg moeten gooien. En dan kom je langs oude ordners en cursusmappen en aantekeningen. En dan zie ik overal droedels en teruglijstjes. Nou, ik heb dat een keer van Marriet Sitskoorn uitgelegd gekregen dat mijn hersenen niet helemaal sporen. Jij zit ook in kamp druk in beeld en energiek. Zij heeft uitgelegd dat ik activiteiten moest ontwikkelen om wakker te kunnen blijven. Dus dan zit je dingen te doen om te zorgen dat je zo'n les over hebt.

SPEAKER_00

Want ik heb inderdaad zoveel. Ik had echt schriften vol met de stopwoordjes van mensen.

SPEAKER_04

Als je tijd over hebt om te kijken hoeveel woorden een persoon gebruikt, dan gaat het niet goed. En Tony Robbins was bij mij de eerste die mij langer dan een uur scherp hield, wat heet 14 uur luisteren naar die man en dan te druk zijn om niet naar bed te kunnen. Ik denk, waar is hier aan de hand? En toen ben ik me ook gaan verdiepen in niet alleen content, maar ook: hoe pak je iemand beetje trek je hem helemaal open, verander je van alles van binnen en drozen. Een van mijn kippenvelmomentje was volgens mij de 3,5daagse december 24, had ik een mevrouw van 24 in de 3,5daagse, die had het als cadeau gekregen van de ouders voor de afstuderen. Dat vond ik al vond ik wel gaaf. Maar het werd mooier, omdat beide ouders 25 jaar eerder dat programma hebben gevolgd. Dan denk ik van, als je zo lang top of mind blijft en je gunt de tweede generatie. Dit programma, dat raakt me nog steeds. To heb ik puur enthousiasme weer een fout gemaakt. Ik ging helemaal goed op dat compliment. Dus ik heb haar beloofd dat ik door blijf trainen tot haar kind. Dus ik heb me gecommenteerd aan drie generaties trainingen. Dus dat wordt wel een ding.

SPEAKER_00

Nou, goed voor je lijf zorgen en voor je brein blijven zorgen. En ik wil het ook hebben over leiderschap.

SPEAKER_04

Maar we hebben de vraag nog niet beantwoord. Want ik wil ik terugstellen aan jou. Dus ik vind het heel vreemd dat leraren niet inhaken op dit soort vorm. Want het heeft niks met mij te maken. Ik heb het me aangeleerd. Ik kan het inmiddels. Jongler ook al tien jaar, dus ik kan nou goed jong leren. Dus op een of andere manier is het mij tot nu toe nog niet gelukt om die markt open te breken. Ga kijken bij de beste. Wie zijn de high performers in de markt? Dat is mijn techniek geweest, ongeacht of ik nou een boerbij wil maken, leer jong leren of iets wil weten van leiderschap. Zoek de beste en doe hem na. Dus ik wilde hem graag terugvragen aan jou. Waarom zit het hier niet elke week vol met leraren?

SPEAKER_00

Ja, dat is een hele goede vraag. En als ik er een redenatie op moet loslaten, dan denk ik dat als je het hun zou vragen, dat zij zouden kunnen denken. Ja, maar ik moet wiskunde doseren of aardrijkskunde doseren. En dat ze de vertaalslag niet zien dat je dat optelt.

SPEAKER_04

Daar geldt het niet voor?

SPEAKER_00

Ja, soort, zoiets. Het geldt niet daarvoor, want ik ga niet die reis naar binnen, ik ga niet iemand transformeren. Dus dat de rolopvatting van waarom sta ik hier te trainen, waarom sta ik hier te doseren? Dat dat niet gaat over ik ga kinderen ontwikkelen tot volwassen burgers die tegen polarisatie zijn en tegen een stootje kunnen en hun eigen leven leiden.

SPEAKER_04

Prachtige kompassen, mooie koersen.

SPEAKER_00

Dat is waar ik heel indirect aan bijdraag. Ik moet dit vak doseren. Ik denk dat dat een van de verklaringen is. En een andere verklaring zou ik me kunnen voorstellen: ik denk dat als je wekelijks cijfers krijgt van je publiek, dat je heel scherp gehouden wordt. En als je wordt tegengesproken door volwassenen, dat je heel scherp gehouden wordt. Maar hoe vaak word je in een klaslokaal door een kind van acht wel tegengesproken.

SPEAKER_04

Ik zou eigenlijk het hele onderwijs. Denkproducties, ik weet niet of al jouw luisteraars, een soort eindbaas in seminarland. Voordat je daar komt. Je hebt me net jouw quest gedeeld, hoe je bij Hans Jans op het bureau komt. Dat is een paar jaar werken geweest. Je moet allereerst bewezen, impact maken in de markt. Zelfsupporting, verdienend, gewoon dat je wordt gekwoteerd, kan maar zeggen. En vervolgens word je nog aangepakt om het op dat niveau te krijgen. Dus ik zou een leraar elk jaar door de mangel willen halen. Een punt van de klas, een punt van collega's en een punt van de ouders. En als je ergens onder een bij je Hans Jansen is het acht en half. Waarom is dat dan wel mogelijk op zo'n podium? En niet landelijk in alle klaslokalen?

SPEAKER_00

Voor misschien kinderen die het nog wel meer nodig hebben.

SPEAKER_04

Voordat mensen mij gaan. Of docenten, de passie klopt. Ja, duizend procent. We willen allemaal die generatie helpen. Maar blijf dan ook on top of things.

SPEAKER_00

Laten we het hebben over leiderschap. Zelfleiderschap, leiderschap over, voor met anderen. Daar ben jij én groot fan van, en heel goed in. Neem me eens mee in een heilig huisje, wat je misschien daarover omver zou willen trappen of iets waar je voor zou willen pleiten bij zelf of ander leiderschap.

SPEAKER_04

Allereerst het begint. Heel veel mensen snappen het verschil ook niet tussen leiderschap en management. Dan staat er leadership development. Dan ga ik weer aan, ergens op een folder of op een boek. En dan klik ik door of dan lees ik verder. En dan gaat het toch meer over processen en taken en kosten en weet ik veel. Leiderschap is echt een heel ander vak dan management. Dus ik probeer in alle programma's, of het nou een lezing of een drieënhalf dagse betreft, heel erg iedere keer terug te gaan naar de fundamenten. Dus wetenschap en allerlei onderzoeken platslaan naar metafoen, analogieën, verhalen, die iedere keer terugkeren naar de basis. Leiderschap in essentie is gaat over wat er waarom moet gebeuren. Dus de essentie van je bestaansrecht. Om je nou een ziekenhuis betreft, een school, een productomgeving of onze vakken, wat moet er waarom gebeuren? Dat is de basis. Maar management gaat over hoe iets wanneer af moet. Wat dus eigenlijk een implementatie is van het wat en waarom. Dus je hebt ook in de organisatiekunde, je hebt missie eerst. Dat is koers, dat is kompas. En daarna heb je visie. Dan ga je kijken hoe je dat dan doet en welke snelheden, welke koers. Dus missie en visie, en daarna krijg je strategy goals, processor, whatever. Dus het leiderschap gaat puur over wat er waarom moet gebeuren. En is in essentie dus een koers met J. Hoe waar moeten we heen? Dus ik hou ook heel hard op het de metafoor van een kompas. Het kompas is niet je reis, maar het is hetgeen wat jou op koers. Ik heb pilote meteen gehad, jaren geleden die voordat de software alles overnam, en die zeiden als wij van Amsterdam naar JFK reizen, naar New York, zijn we 97% van de tijd niet op koers. Maar omdat we het kompas hebben, weten we hoe je je kunt bijstellen. En dan land je dus toch op het juiste vliegveld. Dus de hele materie, zo'n vliegtuig en alles wat er omheen zit aan processen, uiteindelijk gaat het over: kom je daar waar je naartoe wilt. En daar heb je dus een kompas voor nodig. Dus dat is het eerste. En wat ik heel interessant vind, en dat is min of meer per ongeluk ontstaan in de eerste 15 jaar van mijn verzamelwoede, is dat de leiderschapswetten en inzichten schaalbaar zijn. Dus het is begonnen met meer corporate leadership, waar mijn passie lag. Hoe ga je met grote groepen, land je daar waar je naartoe wil. En door de jaren heen waar er steeds meer satellieten bij kwamen aan studies. Zo wil, niet alleen op de wetenschap, maar ook in de paarhoek, de spiritualiteit. Boomknuffelen, voor je klankschaduwen. Alles. En relatietherapie heeft hetzelfde te maken, heeft ook dezelfde wetten die je hebt voor een grote organisatie. Kleine teams hebben dezelfde dynamiek en daardoor dezelfde skills en theorie nodig dan een bedrijf. Ik had pas weer een bank, 44.000 mensen. Maar dan verandert de theorie nauwelijks, de iteraties misschien of het aantal stappen. Tot en met een relatie, hoe hou je het fris met je partner, dat heeft exact dezelfde wetten. Tot en met waarbij ook graag op gaan, is persoonlijk leiderschap. Hoe maak je van deze zakcellen een leven waar je niet alleen zelf crispelt, we zijn aanhanger van het woord quispelen, maar ook je omgeving. Je kids, je klanten en je collega's. Dus die koers heeft ook twee aspecten. Koers voor jezelf. Ik ben een groot voorstander van mogen en kunnen genieten in het leven. En dat heeft een aantal modellen die ik ook kan leren, maar die komen ook weer uit het leiderschapskennisdomein. En vervolgens hoe je jouw kwispelende, pleziermakende zakcellen waardevol maakt voor je omgeving. En in dat domein vallen wat mij betreft alle boeken.

SPEAKER_00

En als we dan kijken naar, daar luisteren een heleboel trainers. Er zijn er zo'n 100.000 in Nederland. En als je sprekers en coaches meetelt, kom je volgens mij nog veel hoger uit.

SPEAKER_04

Robert de Vries heeft mij geleerd 243.000 mensen die in een profiel trainer spreken coach hebben.

SPEAKER_00

243.000 mensen nou, ik hoop dat jullie allemaal luisteren.

SPEAKER_04

Hoe dan? Volgens mij zijn er niet zoveel bedrijven.

SPEAKER_00

Nou, goed, ik kan me voorstellen dat er een heel aantal op leiderschap zitten. En misschien wel op management zitten. Wat zou je nou voor hun willen? Als zij nou denken, ik wil nog beter worden in mijn vak. Ik wil nog betere leiderschapsmanagement trainingen geven. Waar zouden zij kunnen beginnen?

SPEAKER_04

Wat is de doelstelling? Meer mensen in de zaal, meer impact.

SPEAKER_00

Meer impact? Laten we het hebben over meer impact. No more born learning. We gaan zorgen dat zij meer impact maken op de mensen die voor hun zitten. Alright, oké.

SPEAKER_04

Lees verbaalmeerschap. En dat heeft niks te maken met schouderklopperij, maar dat scheelt gewoon team met de boeken. Ik ben zo uit de bocht geërs geleerd rondom: hoe kom je binnen op herseniveau en daar niks bij geschuwd tot en met rijkie en gewoon hoe krijg je mensen aan dus in die learning state. En hoe kun je zorgen dat ze het meenemen naar jouw laatste woord? Dat is gewoon een vakgebied.

SPEAKER_00

En dat is voor iedereen die luistert heel anders dan het model uitleggen, het op de flip tekenen en daar dan een oefening mee doen.

SPEAKER_04

Oldschool, didactische vaardigheden, die zijn obsolet. Die waren eigenlijk gebaseerd op slechts het gesnapt krijgen in jouw aanwezigheid. Krijg ik het goed uitgelegd.

SPEAKER_00

Gesnapt krijgen in jouw aanwezigheid.

SPEAKER_04

En die transfer, waar jij ook heel veel podcasts over hebt, was non-issue, non-focus. Dit bestond helemaal niet. Dus wat ik met name bij Tony Robbins ervoer, is dat ik niet alleen goed ging tijdens de dag en het ging herinners ketelapper, maar dat er daarna op dagelijks niveau dingen veranderden. Mijn focus op. Mezelf was anders. Mijn focus op, mijn gedrag was anders. Waarom doe ik wat ik nu doe? En ik denk, die gast zit in mijn lijf. En toen ben ik dus ook geïnteresseerd geraakt, noemen ze zijweg de hynotherapie. Ik zat in de zaal in Londen. We hadden gelukkig wat kleinere groep dat jaar er waren 14.000 man. En dan denk je, hoe kan zo'n persoon dan toch bij een individu binnenkomen? Maar je hebt al die schermen en zijn trainingstechnieken bizar. Dus je gaat met zo'n hele groep in een energie zo gaaf. En hij heeft wat van die conformatietrucjes CI. Ik weet niet of jij hem live ooit hebt gezien. Ik heb het nooit live gezien. Je moet aan de bak, want zijn stem is.

SPEAKER_01

Ze stem is helemaal een gord.

SPEAKER_04

Oograsmaier. En CI is eventjes tussendoor van ben je er nog? Who's with me? Ben je ermee eens? En er was een onderwerp voorbij gekomen en het raakte me op een of andere manier. Dus ik zit met mijn buddy, je moest heel vaak met een collega wat doen, zit ik mijn leed te verwoorden. En ineens merk ik dat mijn arm omhoog staat. Ik zat midden in een zin, over het totally unrelated. En toen had hij dus blijkbaar CI gezegd. En mijn live zei: nou weet je maar, wil lekker door. Ik ga even tegen Tony zeggen dat ik het nog ben. Ik denk, maar dat is gaaf. Dus toen kwam ook voor mij van dat is dan weer de component van die nieuwsgierigheid. Ik wil ook hypnose leren. Hoe krijg je dat level manu helpen voor elkaar? Dat mensen het nog niet eens in de gaten hebben, dat je diep diep van binnen zit. En dat werkt dus ook niet moeilijker dan oldschool didactica.

SPEAKER_00

Maar het contrast inderdaad tussen de doedelende kleine remco en de survivalend. En de ik ben gegrepen door het vak en door wat er hier gebeurt. En dat wil ik meer van leren. Dus eigenlijk zeg je tegen iedereen, leuk dat je de modellen kent. Leuk dat je er oefeningen mee kunt doen. Maar word nou echt een bloody exper in beïnvloeding.

SPEAKER_04

Mijn mainfocus is niet content. Alhoewel het belangrijk is, wij hebben kritisch publiek, wij hebben de moeilijkste zalen. Dus het moet staan als een huis, want anders krijg je daar weer gezeik mee. En je wil geen vergadering in je zaal.

SPEAKER_00

Schrijf deze even op mensen op een tegeltje, je wil geen vergadering in je zaal.

SPEAKER_04

Je kan dat volgens mij beter. Facilitated workshops, dat je ook gewoon in de dynamiek, in de flow van de groep mee. Ik vind dat vreselijk. Ik ben gewoon een vomper. Maar dat is wel mijn modus op randes die werkt. De meest extreme training was januari 24. Echt bizar. Of we naar binnen komen. Dus mensen raken hadden. Een groep van 26. Er zijn er zes van baan veranderd en vier van partner. Dan ga je naar een leiderschapsprogramma. Ik heb al dertien mensen uit de kast gehad in mijn trainingscarrière. En natuurlijk is dat niet iets wat ontstaat in mijn programma. Die eer wil ik niet naar me toe. Maar als je iets smult en je wordt zodanig geconfronteerd met wie ben je, wat wil je, wat wordt je, dan kun je niet anders mee. Dus dat heeft die Tony bij mij ook voor elkaar gekregen. Die nam ik mee in mijn lijf. Dus dat boek zat er ineens in. In plaats van dat ik het alleen maar snapte. Wat prefrontale komt, dat is een heel ander deel van je hersenen. Precies. Hij zat in mijn limbische systeem. En dan wordt het een onderdeel van je gedrag.

SPEAKER_00

Dus we zouden ons veel meer moeten verdiepen in wie is er al heel goed in het vak, en en op wat voor manier. Hoe ik hem vaak nu probeer uit te leggen als ik voor een zaal met L ⁇ D'ers of trainers of LNO'ers sta of docenten, is er een recent onderzoek geweest dat als je TikTok op je telefoon hebt, en je hebt een how-to-vraag. Dus hoe moet iets? Hoe doe ik iets? En je hebt ook nog Chat GPT en Klot en alle andere. Dan gaat 64% van de mensen naar TikTok. Dat is zorgelijk, want wat daar gebeurt, is het waar of niet. Maar ik snap het wel, onze directe concurrent van mij als trainer die nog een model gaat uitleggen, is iemand die in anderhalve minuut ongelofelijke waarde brengt. En dat ook nog entertainend en met hoeks. En je erbij houdend. Al jouw technieken worden door meerdere mensen toegepast op TikTok, waardoor mensen blijven luisteren.

SPEAKER_04

Nu heb je mijn ultieme pijnpunt, want het is niet alleen het onderwijs waar ik gefrustreerd door raak. Het is die digitale platforms, zijn zo briljant dat we het verliezen. Vraag op straat wie Stephen Coby is. O Brenet Brown en het is tumbleweed en krekels. Vraag hoe Famke Louise is of Little Dick, of hoe heet het al die gasten, gaat iedereen uit zijn panty. Maar dat is geen gezonde verandering.

SPEAKER_00

Nee, maar het betekent wel voor ons dat wij als ik dus een half uur lang uitleg hoe Ebbinghouse werkt en wat dat betekent voor het brein. Dat ik eigenlijk moet leren, en daar ben ik dus nu mee bezig, daarom zit ik dus nu ook op TikTok. Niet omdat ik graag voor TikTok wil worden. Maar kan ik het in anderhalve minuut met impact?

SPEAKER_04

Daar blijft het achter. Ik train. Daarom is verbaalmeenschap voor mij een soort extra hobby geworden. Want ik ben in principe leiderschapstrainer, persoonlijke ontwikkeling, die hoek. En door puur gefocust te zijn op hoe doe je dat het beste, is verbaalmeenschap langzaam als side act ontstaan. En als ik mensen train op verbaal, is het dat ze veel meer moeten shiften van content naar vorm. Dus ik probeer ze te leren hoe je nals maakt, neuroassociative links. Dus hierboven hebben wij een gebied wat nogal op emotie, primair op emotie gaat, de amiddelaar, heb je ook een hele podcast over. De almecelaar hijack. Nou, dat ding kun je ook aanwenden. Want het is niet alleen de angst. Hij gaat op heel veel emoties trikken. Dus het is eigenlijk een van de belangrijkste delen van je ego. Zorgen dat het goed met me gaat. Ik wil niet dood en ik wil mijn voorplanten en ik heb honger. Allemaal dingen. Dus aan de andere kant zit de Talamus, die meer een content, een gegevensverantwoordelijkheid heeft. Nou, daartussenin zit een hele snelle verbinding. Dat is nog niet eens zo lang geleden ontdekt. In 1997, dat is medisch gereld. Door dokter Joseph Le Doue. L E D O UX.

SPEAKER_00

Ik doe ook op de site doe ik wat quotes en wat dingen, kun je allemaal nazoeken.

SPEAKER_04

Kun je naleerlijk geweldig. En een nal is dus alles wordt gepaard opgeslagen. Dus je hebt een emotie en vervolgens een dotje gegevens. Waar ben je? Met wie ben je, wat gebeurde er? En PTS. Dus hoe intenser de emotie, hoe dikker de nal. Dus als mensen zwaar trauma meemaken ondergaan, dan blijft dat in je lijf en beïnvloedt dat direct jouw identiteit, de manier waarop je beslissingen maakt, hoe je gegevens kadert, hoe je beleven, hoe je je paradigms maakt. Dus ik wil eigenlijk de traumavetten in mijn training halen. Dat je zo aangaat, zo geraakt wordt, en dat kan dus in pijn en plezier. Dat de theorie eigenlijk mee wordt verankerd door de intensiteit van de amygdala, toestand van de amiddala high back. Dus stel, een beetje plastisch voorbeeld. Misschien je wil als salesman een intense indruk maken op sea level, op directieniveau, in het bestuur, dan ga je naar de hoogste afdeling van dat bedrijf, dan zoek je de kamer waar de hoogste zich verzamelen, dan loop je naar binnen en dan ga je kijken naar de punt van de tafel, dan zit dan weer de hoogste, die schop je tegen de bakjes en dan plas je over zijn aantekening heen. Dan word je nooit meer vergeten. Dus met die mindset ontwerp ik programma's. Hoe sla je iemand zo tegen zijn bakjes dat hij het niet meer over de materie die in die toestand erbij hoorden, kan. Dus 25 jaar later je dochter sturen naar hetzelfde programma, dan zit ik ergens binnen. En dat is dus verklaarbaar vanuit neuropsychologie, vanuit neurofysiologie, gewoon vanuit je hele biologie. Wij zijn zakkencellen met een hormonale breedingssysteem. En daar kun je op interveneren. En als je die focus al hebt, ga je op een hele andere manier je programma's maken. Je wil nas maken. Ik wil dat iedereen een Steven Spielbergiaanse manier heeft van het ontwikkelen. Of het nou een workshop is of een sales pitch. Ook daarvoor geldt dat de schaal niet uitmaakt. Ik heb dan het geluk dat ik gelukt dat je twaalf dagen kunt werken met mensen, dan kun je twaalf speelfilms maken die mensen nooit meer vergeten. Seven, Shaving Ryan's Privates. Bepaalde films blijven je hele leven bij. En als je zo saving Ryan's Privates, je hoort hem nog niet eens.

SPEAKER_00

Saving Private Ryan. Ik hoor er waar je heen.

SPEAKER_04

Sorry, dat was weer een hapje. Maar dat is dus de basis vankwoot, mijn succes. Puur op vorm.

SPEAKER_00

Nou ja, nee, eigenlijk zeg jij, ik ben een ongelooflijke nieuwsgierige nerd op inhoud. Maar mijn succes wordt eigenlijk meer bepaald door de vorm.

SPEAKER_04

Dat wat ik weet, weten 100.000 anderen ook.

SPEAKER_00

Maar er is een verschil tussen weten en weten.

SPEAKER_04

En daarom wil ik zoveel mogelijk mensen naar jou sturen in het trainen trainen of naar verbaal. Want het is teachable, het is niet moeilijker. De meeste mensen zijn gewoon data aan het waterborden, ook vanuit passie. En dan weten ze zoveel. Dat is ook een valkuil van de passionadus. Als je te veel weet, dan ga je weer lopen. Ook nog eens met een beamer. Powerpoint, daar heb ik ook al een dingetje mee.

SPEAKER_00

Jij hebt ooit, dat heeft Marco, die is erg fan van jou, die heeft mij ooit geleerd. Dat jij schijnt gezegd te hebben. Ga nooit voor een ding staan dat meer licht geeft dan jij.

SPEAKER_04

Deel nooit het podium met iets wat meer licht geeft aan jezelf. En dat wil niet zeggen dat ik geen beamer heb. In mijn training zitten een stuk of acht filmpjes. Maar dan het adagium is deel nooit het podium. Ik verleg dan het machtsmiddel. Dan zeg ik van listen, ik heb een geweldig filmpje pre-frame dat nog, maar het echte pre-pumpen. Dit is life changing. Je mag wat mij betreft alles vergeten. En dan richt je ze naar die lichtbak. En daarna verleg je het machtsmiddel, dan gaat het bouwen van die nal door op de beamer. En daarna zeg ik, You like a movie? Nou, een aantal exercisten zullen dat herkennen, dan ga je weer rechts zitten. Nou, iedereen lachen en dan pak ik het weer over. Dus ik ben niet tegen de beamer, maar wat er gebeurt is, als je al niet zoveel weet van verbaal meesterschap en je gaat vanuit je passie data lopen sproeien, dan maak je geen nas. En wij kunnen niet zoveel in ons systeem proppen. Je kunt überhaupt niet onthouden in je prefontaal hersenkwap. Geef vijf handen en bij de zesde handen ben je de eerste drie vergeten, en na tien weet je niet meer waar je bent. Dus alles is gebaseerd op ook wat fysiologische wetten, wat kunnen de hersenen aan en hoe voed je die? Dus dat gekke voorbeeld met die CEO in zijn gezichtsschop. Het is echt waar. Hoe maak je emotiepieken? En ik denk dat die training, die drie en een half dagse zo'n 6, 7 leermomenten heeft, echter gedesigde, dat wil ik dat ze meenemen.

SPEAKER_00

Ja, want dat heeft te maken met jouw deurcruktest, denk ik. Vertel daar eens iets over. Want ik denk dat heel veel trainers en LD'ers niet werken met een deurcruktest.

SPEAKER_04

Ik heb de eerste vijf, zes jaar denk ik dominant IT'ers getraind. Omdat ik bij Ordina werk en ik kom uit IT. En die hebben een soort safehaven in kennis. Die willen waarden vertegenwoordigen en laten dan ook zien wat ze allemaal weten. Dus dan maken ze een braindump. En dan maak je dan de powerpoint van. Want ook als spreker kun je niet meer aan dan vier, vijf dingetjes. Dus dan hebben ze een soort veiligheid van het staat er op die lamp en dan hoef ik het alleen maar in de juiste volgorde te reciteren. Nou, je machtelt je mensen. Dus wat ik wil, is dat mensen, ik noem dat de deurknop moment, de focus van de ontwerpfase van hun binnenblok verleggen naar het eind. Koje aan het denken. Hebben we twee. Begin with the end in mind. Dus wat leer ik ze dan? Ik zeg van na jouw presentatie, na jouw sales pitch, na jouw vergadering, na jouw twaalfdaagse programma. Sta ik bij de deurknop. Dan ga ik twee vragen stellen. Wat vond je ervan? Nou, dan praat Amikelaar tegen je. Ik heb me geïrriteerd. Ik vond het gaaf, ik heb honger, whatever. Dan zeg ik, nou, fijn dat je hebt genoten. En dan is vraag 2. Waar ging het over? Wat neem je mee? En dan krijg je meestal 2, 3, 4 zinnetjes. En dat moet je doelstelling zijn. Wil je dat ze daar zeggen? Dat ze daar zeggen en voelen. En daarna pas ga je kijken welke content, werkvormen, transfer, contextuele dingen heb ik nodig om dat te bewerkstelligen. En dat alleen al is zoveel goud. Als alle sprekers alleen dit al zouden doen. Alleen praten met voorbedachte raden. Waar wil je naartoe? Wat moeten ze voelen en zeggen?

SPEAKER_00

Super waardevol. Dit moeten we allemaal gaan doen.

SPEAKER_04

En het is weer niet moeilijk. Het heeft niks te maken met een hele kast volstocien ze leren.

SPEAKER_00

Je kan oefenen en je kan eraan werken en je kan sleutelen. En wij zitten op het vak leren, dus laten we in godsnaam geen lore zijn en blijven leren. Ik merk dat dit jou nog steeds pakt en opwint. En ik heb het vaak met trainers over. Ik vind dat je je bereid moet zijn om je op te winden voor je vak. Maar dit wint jou echt op.

SPEAKER_04

Ben nou eens eerlijk, we zijn drie kwartier uurtje onderweg. Dit is toch te bazaal voor woorden. Waarom heeft deze podcast bestaansrecht? Ik ben sinds 1994 bezig met mensen leren, hoe leiderschap en verbanden. Ik had mezelf weg moeten trainen. Ik had een lege agenda moeten hebben.

SPEAKER_00

Voorbij gestreefd had je moeten zijn.

SPEAKER_04

Volle agenda's nog steeds. En ook mensen die. Oh wauw, dit heb ik nog nooit. Wat de fuck? Waar heb je geleefd? Het lichter. Ik heb niks nieuws. Ik zie jou bij eigenlijk, ook jouw podcast. Want ik was bang dat wij elkaar alleen zouden zelf bedekken van wat weten. Je spreekt exact dezelfde taal. Je hebt zo'n beetje dezelfde reis meegemaakt met een hele hoop dingetjes en studies. En als je dat allemaal afpelt, zijn er een aantal basale zaken die stevig terugkomen. En waarom is dat niet common ground? Een van de belangrijkste feedback die ik krijg van mijn lijkt wel een drieënhalf dagse sales. Waarom heb ik dit niet twintig jaar eerder gehad? Waarom zit dit niet in elke opleiding? Of je nou notaris wordt of je gaat lopen lassen, je wordt mediker? Jezelf wordt kunde. Het is niet alleen dat wij je daar geld mee verdienen op de bunes van Nederland, ook in opvoeding. Hoe krijg je zo'n kind gebeid, gefixeerd en dat er naals ontstaat. Hoe pak je zo'n klas op als Six Nine meer volgers heeft dan.

SPEAKER_00

Ik dacht dat het Six Seven was.

SPEAKER_04

Nee, ook zo'n dro uit die. Six Nine is gewoon een crimineel. Een heel na reppertje met een vol kapot getatoeëerde bakjes. En die dan elke week zijn nieuwe, weet ik veel wat, van auto. En daar zit dan een miljoen dollar in de voorkant van de heeft miljoenen volgers. Ik zit fucking 32 jaar in het vak. Vraag op straat wie Rimko Klaas is. Houd op, ik heb 24.000 viewers of LinkedIn.

SPEAKER_00

Dan ben je wel heel groot in.

SPEAKER_04

Nee, supersneu.

SPEAKER_00

Vergeleken met de podcaster wel. En inderdaad, dan vergeleken met de boodschap. Oh my god.

SPEAKER_04

Ho me tegen. Maar goed, de passie zitten, mijn batterij is vol. We blijven het gewoon doen.

SPEAKER_00

Jij gaat nog een generatie door, heb ik net begrepen.

SPEAKER_04

Dit moet toch in elke opleiding? Standaard.

SPEAKER_00

Ja, absoluut. Je moet nadenken over wie ben ik, waarom doe ik de dingen? Hoe krijg ik invloed op een ander? En niet alleen via modelljes en slides. Ik wilde vragen aan jou. Jij bent onlangs opa geworden. Hoeve verschil maakt dat in jouw leven?

SPEAKER_04

Heb je nog een uur? Ik vond vader zijn al een ultieme reis. Met heel veel intens geluk, maar ook heel veel zorgen. Je leest over Jinjang. Één kan niet bestaan zonder het ander. Oh mijn god, wat heb ik veel angst en verdriet en zorgen gehad. Maar dat wordt dan weer aangevuld met zo intens veel. Het is zoiets bijzonders. Als het duur komt en zegt, jij moet dood, want ik, IZ, jij of je kinderen, een van je kinderen. Maar dat is zo tegen natuurlijk. Ons hele survival systeem wordt gewoon opzij gedrukt, je kind. Maar dat heb ik nu dus weer. Complete hel. Ik zie mijn oudsen zo intens houden van dat mormetje. Wij dus ook al. Maar bij ons wordt het een soort extrapolatie, omdat je door het geluk en de zorgen van je dochter nog meer zorgen en geluk hebt van je kleinkinderen. Een klein zakje Cellen. Want als die lacht, gaat dat door heel je lijn. Dat is hier aan de hand. Ik denk dat een fles wijn of Magic Truffels. Kleinkinderen krijgen. Dus nee, het is één groot feest.

SPEAKER_00

Maak dat je nog een betere trainerspreker? Dat gelukt?

SPEAKER_04

Ja, dat denk ik wel. De theoretische bouwstenen, waar een groot deel van mijn programma's uit bestaan, zijn vaak eeuwen oud. Ik heb een model over hoe je kunt veranderen. Oud dingen. Introspectie, directie, actie, evaluatie. Een soort plan to check act maar dan een eerder model. Ik heb dat van Tony Roberts, ik heb dat roodjes gebacktraced. Hij heeft het van Jim Roone. Jim Roan heeft het over werk van Ochmandino. En Ogmandino reciteert uit het werk van Epictetus. Nou dan zit het wel even een eindje terug. Dus de basisbouwstenen zijn in principe nog steeds bruikbaar. Maar de intensiteit van mijn eigen naals, wat ik heb meegemaakt in mijn huwelijk, wat ik heb meegemaakt in mijn lijf en mijn leven, wat ik meemaak als vader, maken de verhalen intenser. Ik heb twee keer kanker gehad, kankerlig. Dus ik heb twee melanoen gehad die als je de teksten ervan leest, word je helemaal traumatisch. De eerste was 30 jaar geleden, voor dat Annemijn geboren werd, en ik ben naar huis gestuurd over verbaalmeesterschap. En het creëren van fucking nas. De arts zei: ja 25% van mensen die melanoom hebben, zijn binnen vier jaar dood. Ik zeg Thanks for sharing. Wat doe je nou, mijn haars? Hij was dun en vorig jaar nog eentje, ook weer dun. Maar dat verdriet en voelen dat je dood kan, heeft een nog intensere drive gegeven om niet alleen zelf zoveel mogelijk te genieten, maar ook zoveel mogelijk in te zetten dat anderen kunnen genieten. Dus verdriet, pijn, angst, genot, liefde, die maken de anekdotes zo. We hebben bijna zitten of bijna, ik moet ontzettend slikken in de voorbespreking. Wat jij hebt meegemaakt, dat heeft jou als vrouw intens gevormd. Maar dus ook heel mooi gemaakt weer als trainer. Als je dat level van verdriet hebt meegemaakt, weer. Dan kun je ook met zoveel meer intensiteit lesgeven, dan word je ook direct geloofwaardiger.

SPEAKER_00

Waar het mij ook inderdaad om mee helpt met alles wat je meemaakt in je leven, is dat ik altijd even een moment neem voor ik een podium opstap, dat ik niet weet wie er in de zaal zit. En wie misschien dus gisteren zoiets heeft meegemaakt of dat volgende week meemaakt. Waardoor ik me toch weer meer verbind met niet er zitten duizend man, 300 man, 26 man. Maar daar zitten hele levens met al deze shizel.

SPEAKER_04

Achter elk gordijntje. Dus ja, het heeft me weer gevormd. Dus deze nieuwe rol gaat ook weer andere verhalen geven. En dat is denk ik ook wel, naast het verzamelen van goede kennis en je focus op de vorm. Maak het je eigen. Dan moet je Hans Jan zijn maar vragen, hoeveel mensen zich vergelijken met x. Ik ben zoals. Dan word je dan genoemd, dan zeg altijd voor, eerst jezelf voordat je denkt dat je ruimkelijk klaar. Ze bellen hem of mailen hem van ik ben net zo goed als je de humor en de wetenschap verpakk ik ook leuk. En dan is een grote allergie bij hem. Maar dus jezelf worden, is denk ik hoe je dus die transitie maakt van dingen beter te snappen, in het kunnen brengen. En je hoeft het in principe, ik geef al 32 jaar leiderschaptraining, ik heb nog nooit leiding gegeven, zelfs mijn hondlarzen niet naar mij. Maar de kennis is zo bij mij naar binnen gekomen dat ik haakjes heb gevoeld bij de zaken die ik zelf heb meegemaakt. Wat doe je met intens verdriet? Wat doe je met angst? Dus het feit dat ik weet dat je bang kunt zijn om dood te gaan, zeker als zo'n arts je zo naar huis stuurt, dat doet iets met je nachtrust. Dat maakt voor mij de verhalen dat je het ook makkelijker gelooft. Iedereen lult over authenticiteit, maar het is zo'n ongrijpbaar fenomeen. Mensen voelen je lijden. En dan kom je dus weer binnen.

SPEAKER_00

Mens die het weten, die weten dat jij het weet als je het zo zegt. Ja, absoluut. Wat is iets waar jou ooit 100% van overtuigd was? Waar je later compleet anders over bent gaan denken. En wat haalde je uit je evenwicht?

SPEAKER_04

Ik heb zoveel bevestiging gezien. Roos Vonk heeft het een keer gezegd. Ik vond het een vreemd compliment, maar het is steeds meer aan het landen. Ik lag natuurlijk honderd jaar onder. Roosevk heeft ook bij de Cialdini dag gezeten. En zij is professor. En ze heeft natuurlijk zoveel meer gelezen, nog dan ik. En ze zei: Je bent met een soort algemeen weten. Doelt ze daar nou weer mee? Dus ik had vroeger ook het profiel van een Boeddha. Er is een hoop veranderd. Maar ik denk, misschien heb ik ook de. Het lijkt wel of de dingen die ik lees landen op iets wat ik al wist. Ik geloof niet zozeer in zielen en past lives. Dus misschien is het ook cognitieve dissonantie dat je met name datgene herkend ziet, voelt, wat je zelf ook al denkt en gelooft. Dus ik heb nog steeds geen antwoord. Wat is echt anders geworden? Ik denk dat ik wel intenser ben gaan geloven in de maakbaarheid van het leven. Dus er is natuurlijk karma, darma, je hebt je pad, er is een wereld om je heen waar je allemaal geen invloed op hebt. Maar ik zie dus een soort rode draad van allerlei mensen die dedicated, passie, congruent dingen wil bereiken, waar het uiteindelijk ook lukt. En dat gaat way beyond geluk hebben dat het pergelijk in elkaar valt. Dus ik ben nog meer dan ooit overtuigd van het feit van oké, er is een bepaalde manier waarop jij bent, dat zit in je genen, in je hormonaal systeem, in al die nas. Lees Kinderman, al die mensen. Dus er is een bepaalde identiteit in deze zakcellen, er is een Remco Klaasse. En mijn taak is om die zo goed mogelijk te leren kennen, in al zijn nukken, in al zijn wensen en daar een kompas van maken. En daarna ga je dat kompas in een wereld die niet als primaire doelstelling jouw geluk heeft, proberen tot doelen te brengen. En dat is de moeite die ik soms heb met mensen die dan zeggen, ja, je hebt geluk gehad en je hebt het voorprogramma van COVID. Maar die hebben helemaal geen kennis over al die kutoptredes op solder, voor flessen wijn zitten, zweet, ondernemersclubs, hoe vaak je op je bek gaat, hoe vaak je dood bent gegaan nog steeds. Maar ik had een bepaald doel. En dan falen is leren en gas erop. Dus dat maakt mij ook soms wel dat ik misschien iets te hard vm. Van hé, listen, maak nou, als je een plan maakt voor je eigen leven word je ingezet en allemaal plannen is even. Maar ik ben daar zo van doordrongen. Juist ook wanneer het misgaat, als mensen denken, je hebt dan geluk gehad, nou, dat is allemaal niet waar. Maar wanneer je pech hebt, dus een diepdaal, een burn-out of een kind verliezen. Dan gelden deze wetten nog meer. Wie ben je? Wat wil je? Wat is de zingeving die jij aan je naals maakt? Ik ga mijn leven leven voor jesse. Ik heb er nog kriebels van. Dat heeft jou sterk gemaakt. Versus mensen die breken, en die heb je dus ook. Of het nou uit de pijn of groeien na de fijn. De wetten laten zich non-stop zien en bewijzen zich. Dus dat is misschien de meest belangrijke verandering. De intense overtuiging, hoeveel mensen zelf kunnen bereiken in het leven?

SPEAKER_00

Wat mooi, wat een mooie switch om te maken. Jij zegt blijf nieuwsgierig, honger naar nieuwe ideeën, zorg dat je voorop loopt op je mensen die voor je zitten. Honger naar nieuwe ideeën kan ook uitputten. Alles willen weten, overal bij willen zijn. Hoe kies jij nou, Remco Klaasen, hoe kies jij nou waar je wel aandacht geeft en waar je niet aandacht aan geeft.

SPEAKER_04

Ook dat heeft weer twee componenten. Ik denk gewoon enthousiasme drive en irritatie. De dingen die je mis ziet gaan in organisaties, in relaties, in het onderwijs, in whatever, bij individuen. Dus vanuit pijn raak ik aan. Als ik bijvoorbeeld, ik ben een beetje disconnected van het Haagse plus, wat daar allemaal gebeurt. Als je dat correleert naar de kennis die we hebben over sociale dynamica, over leermiddelen, over hoe je met elkaar een koers bereikt. Dus als ik leiderschapskennis map op wat er in politiek Den Haag gebeurt, dan denk ik, dit kan zo anders en niet moeilijker. Het heeft zichzelf tot een monster vervormd, wat niks anders geeft dan een fundament voor polarisatie. Het is niet dat het volk vreemd doet. Jullie doen fucking vreemd. En het volk resoneert daarmee. Dat is een bepaalde frequentie. Dus dat irriteert me. gede ik niet. Dus ik probeer dat dan weer terug te brengen naar teamlevel of relatieniveau of organisaties. Dus dingen die misgaan, houden mij in de drive. En de lol. De energie, ik ga heel goed op energiewetten, ik heb dat Einstein verhaal. Dus het helpen genieten van mensen. Ook de trainingen, het is niks anders dan één grote kabaret show, met een lach en een traan. ineens is vrijdagavond en dan vergeet je te eten en dat je jongen honger hebt.

SPEAKER_00

Ja, ik weet nog dat ik voor het eerst zo'n compliment kreeg van het lijkt wel een kabarets show. Dat ik bijna dacht, volgens mij moet ik nu beledig zijn. Want het was echt heel. Ik bedoelde het heel erg. En toen dacht ik, hoho.

SPEAKER_04

Dat is ook wel een stukje spagaat waar ik in zit. Ik geloof heilig in de dynamiek lol en leren. Lol is zo'n heerlijke dynamiek. Kun je Monsters en Co nog, ze moesten scers vangen. En helemaal op het eind ontdekken ze dat een lachend kind veel meer energie geeft. Ik ben daar 100% van overtuigd. Maar het wordt wel moeilijker. Ik heb een filter op, mijn humorspier. Dus omdat er zoveel thema's triggeren, vind ik het lastig. De drieënhalf dagen niet. Want dan ben ik zo dom. Er zitten zoveel technieken in de eerste avond. Ik werk met alcohol om bijvoorbeeld mensen al te helpen in een learning state. Ik geloof heilelijk in de combinatie leiderschap en alcohol. Ik noem dat leiderstap.

SPEAKER_00

De vraag was: ik haal je even terug, want dit is super waardevol. Want ik merk het namelijk aan mezelf, ik kan me over alles opwinden. Hoe kies je waar je je wel of niet over opt? Hoe doe jij dat, Remko Klaasen?

SPEAKER_04

Ik heb werkelijk waar geen idee. Want er is nog. Er zijn nog zoveel dingen die mij interesseren, maar dat is dan weer de fun van TikTok. Want als ADD of ADD, ik weet niet welk hockey ik zit, het is heerlijk. Het is niet alleen maar kak en de grootste leraren zitten er ook. Geweldig, wat ik allemaal. Dus de algoritmes helpen mij beter kiezen, want die zien gewoon waar mijn ogen langer naar kijken. Dus de laatste zes, zeven jaar heb ik een jaar of acht neurofysiologie en neuropsychologie. Dominant gehad. Toen hadden we nog geen TikTok, maar dat was gewoon dat kwam. Dr. Jelle Jolles en Margriet Sitskoor en Erik Scherder en René Dijkstra en al. Dus daar kon ik ontzettend van smullen. Daniel Goldman, Emotional Intelligence, diepe pil. Ik ga heel goed op religie, vind ik zeer interessant waar het uit voorkomt, hoe het nog steeds bestaat, waarom bepaalde dingen eng zijn. Hoe ik daar weer uit van kan leren en proberen om te buigen. Want dat wat religie doet, is het tegenovergestelde wat ik met leiderschap doe, de regie naar binnen brengen. En zij hebben de regie van buiten naar binnen. En daar heb ik wel een mening over. Dus dat vind ik super interessant. Wat er helemaal gebeurt in de wereld over MMI 2GL GB plus min vraagteken.

SPEAKER_00

Wij gaan voor het hele alfabet hoor.

SPEAKER_04

Het zijn vijf letters erbij. Ik vind het super interessant. Over gender dysphorie. Ik heb er straks een les gehad dat ik homofilie niet meer mag zeggen. Want filie is dus een afwijking, stoornis.

SPEAKER_00

Maar die is pas 36 jaar uit het stoornissenboek hoor.

SPEAKER_04

Ja, lekker up-to-date klassen. Dus alles wat mensen bezighoudt, houdt mij ook weer bezig.

SPEAKER_00

Eigenlijk zeg jij in het kort, ik rem dus niet.

SPEAKER_04

Behalve op het plus. Ik heet rem. Ik bedoel, nee. En het leuke is, je bent eigenlijk weer materiaal aan het oogsten om indruk te maken. Als je dus oude technieken kunt correleren met nieuwe issues. Dan vragen mensen, blijft jouw programma wel relevant? Want ik heb 25 jaar geleden dat ik zeg, natuurlijk, helemaal niet, er zijn alleen andere verhalen. Want de bouwstenen staan nog steeds als een huis. Als die omgezodemeter draken, land ga ik wel mee. Maar dat gebeurt niet. Als je nou Simon Sinek doet het ook prima in onze markt. Als je daar met een Seven Habsbril doorheen leest, is er niks veranderd. Helemaal niet. Helemaal niet. Brin Brown, precies hetzelfde. Burnee Bouwer is een soort vrouwelijke stieve koffie. Lullen allemaal over dezelfde boekenkast. Dus als dat echt gebeurt, en daar houd ik mezelf op scherp. Dan gaan de programma's weer mee.

SPEAKER_00

Toch? Heel goed.

SPEAKER_04

Leuke vraag van.

SPEAKER_00

Als je de luisteraar als laatste vraag: nou één laatste vraag. Want hierna ga ik natuurlijk vragen naar wat is nou de deurknoptest van deze aflevering. Maar voordat we daar naartoe gaan, als je de luisteraar nou één gewoonte mocht meegeven om hun brein hongerig en levend te houden. Een gewoonte. Wat zou jij ze dan aanraden? Iets wat ze gewoon iedere dag, drie minuten, vijf minuten, iedere week. Wat zou nou een gewoonte zijn waarvan je zegt: blijf bij, ga focus op die vorm.

SPEAKER_04

Ga in therapie. Misschien een gekke bocht ineens. Enorme fan van therapie. Relatietherapie, dat doen we mevrouw en ik al 100 jaar. En dat is knap, want we zijn er maar 40 jaar samen. Kinderen zijn allemaal in therapie. Ja, maar is er dan iets mis met. Er is ook geen schaamte mantel bij ons. Hoe meer je jezelf durft te doorgronden, hoe groter je kennis op je passie en talenten komt. En vanuit die passie en talenten ga je weer die gewoon te studen.

SPEAKER_00

Ja, wat grappig. Ik krijg vanochtend nog een appje van iemand die mij een vreselijk verhaal deelt waar zij middenin zit. Zal ik toch eens met iemand gaan praten. En ik zeg, luister, ik heb altijd minstens en een mentor of een coach of een therapeut. Of in ieder geval twee. Doe het. Het is zo'n goede investering in jezelf.

SPEAKER_04

Ik heb minstens acht reflectieve momenten. Elke maand, elke maandag zit ik bij masseuzen, die ook tof questions en die masseert de cort, isol aan mijn lijf. Relatietherapie, we hebben mastermind groepen waar we elkaar. Ik spreek binnenkort beniek van der Helden een soort masterclass over hoe ik ben geworden wat ik ben geworden met een elloop sprekers in de zaal. En ik ga morgen naar Sint-Bruwer. Die heeft een dag voor aankomende sprekers. Hoe meer je snapt wie je bent, hoe meer je je batterij vullers kunt gaan voeden. Dus focus ontstaat door zelfkennis. En dan is die vraag van hoe hou je jezelf scherp en hoe blijf je open en blijf je. Maar ik zie heel veel mensen die gewoon die eerste stap niet maken. Wie ben ik, wat wil ik? En daar heb je gewoon therie voor nodig. Je kunt niet in je eentje met een spiegeltje, door al die lage, trauma's, familie, opstellingen, al dat gedoe, je opleiding, je opvoeding, je religie, je shit. Daar kom je niet doorheen met jezelf wandelend in de bos? Dus ja, zelfonderzoek, is volop inzetten. Volgt de rest vanzelf bijna.

SPEAKER_00

Als jij nou mag kiezen, want stel je voor, we hebben geen deurknop op deze podcast, maar ergens loopt deze af, deze aflevering, of iemand drukt hem uit. Welke twee, drie dingen hoop je dan dat ze zeggen als ze deze aflevering doorsturen naar hun vrienden, familie, collega's?

SPEAKER_04

Ik ga sowieso de manier waarop ik communiceer meer af laten hangen van mijn spreekdoelen dan van mijn emoties, mijn ingevingen en puur de data die ik op dat moment voorhanden heb. Praat niet zomaar. Praat naar iets toe. Kijk, maandagavond heb ik de mancave, mooi fles wijn, een poeltafeltje. Dan lullen we, oeverloos, filterloos en dan roepen we kut en dan schreven we op piemel. Dan maakt het niet uit. Maar al die andere momenten, opvoedkundig, relationeel, bij een klant, collegiaal, ben eens bewust van wat je allemaal uit je lippen laat rollen. Praat met voorbedachte raden. Die hebben we er al. Die kwam een hoop voorbij. Houd jezelf nieuwsgierig. En ik denk dat de rode draad door onze podcast is van dat het leven koers vergt. Wie ben je, wat wil je? Dat kompas dingetje. Dat zijn twee, drie dingen, meer dan genoeg.

SPEAKER_00

Ik wil toch één toevoegen, want ik ben van de overvloed. Als ik met een echt trainersoor heb geluisterd, die ik ook heel erg hoor is: vorm boven content. Dus de content heb je al. Vertrouw erop. Ga in zelfonderzoek en ga kijken naar die vorm.

SPEAKER_04

Steam Spielberg.

SPEAKER_00

Ja, Remko, het was een ongelooflijke eer. Dat je hier was. We zitten aan een uur.

SPEAKER_04

Kan toch niet? Ja, het was weer op feest. Ik kan dit dag en nacht doen. Geweldig. Dankjewel voor deze kans.

SPEAKER_00

Dankjewel.

SPEAKER_04

No more boring learning.

SPEAKER_00

Dit was de Brainbakery Podcast. Wil je meer weten? Kijk dan op brainbakery.com of volg ons op onze social.